Forum www.railworks.fora.pl Strona Główna www.railworks.fora.pl
Polskie forum o Railworks i Train Simulator // railworks.pl@gmail.com
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Poradnik: Matrix - skala, współrzędne i obrót

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.railworks.fora.pl Strona Główna -> Developer
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzychu K
Zasłużony użytkownik



Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:34, 05 Lis 2015    Temat postu: Poradnik: Matrix - skala, współrzędne i obrót

Matrix - poradnik

1. Wstęp
2. Współrzędne
3. Skala
4. Obrót

1. Matrix lub inaczej macierz to inaczej położenie obiektu w przestrzeni. W grze Train Simulator pełni ważną funkcję. To właśnie w matrixie określamy takie parametry jak: skala, położenie czy obrót.

A tak wygląda matrix w programie Blueprint Editor:

W sumie jest 16 pól.


2. Współrzędne.
Współrzędne określają położenie obiektu w przestrzeni. Za współrzędne odpowiadają 3 pola w matrixie:


Ważne Exclamation
Osie w nawiasach są podane dla blendera Exclamation
W blenderze osie Y i Z są inne niż w 3DsMax i 3D Canvas. Należy uważać by wartości podać w odpowiednim polu Exclamation


Tak więc jeżeli mamy takie wartości w blenderze:


To uzupełniamy tak:



3. Skala
Jeżeli stworzymy jakiś obiekt a później stwierdzimy że jest za duży to wcale nie musimy go modelować od nowa.
Skala zmniejsza lub zwiększa obiekt wokół wybranej osi. Pola odpowiedzialne za skalę znajdziesz tutaj:


x - skalowanie wzdłuż osi X
y - skalowanie wzdłuż osi Y
z - skalowanie wzdłuż osi Z

Pola są domyślnie wypełnione liczbą 1. Liczba 1 to 100% skali czyli obiekt jest swoich naturalnych rozmiarów.
Każda zmiana liczby 1 na mniejszą lub większą odpowiednio zmniejsza lub zwiększa obiekt.
Jeżeli przykładowo zmienimy wartość na 0,8 obiekt zmniejszy się o 20%. Zmieniając wartość na 2 obiekt zwiększy się dwukrotnie.
Jeżeli chcemy zmienić skale dla całego obiektu a nie tylko dla określonej osi to uzupełniamy wszystkie pola odpowiedzialne za skalę.


4. Obrót
Teraz najtrudniejsza część. Obrót. Jeżeli masz problemy z matematyką albo nie pamiętasz nic na temat funkcji trygonometrycznych
skorzystaj z kalkulatora: [link widoczny dla zalogowanych]

Najpierw wpisujemy o ile stopni chcemy obrócić obiekt (1) następnie wybieramy czy stopnie mają być liczone zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara czy też w stronę przeciwną (2) i klikamy przycisk (3).

Po pojawieniu się nowego okna szukamy pola Rotation matrix i klikamy Approximate form.


Wartości powinny zmienić się z ułamkowych na dziesiętne.


Za obrót wokół osi X odpowiadają te pola:


Za obrót wokół osi Y(Z) odpowiadają te pola:


Za obrót wokół osi Z(Y) odpowiadają te pola:


Dane warto wypełniać według tego schematu:


Ważne Exclamation
Podanych wartości nie przepisujemy tylko mnożymy! Jest to ważne zwłaszcza jeżeli mamy uzupełnione pola skali lub chcemy obrócić obiekt wokół 2 lub 3 osi.
Dzięki mnożeniu obiekt zachowuje swoje proporcje.


Przykład:
Po obliczeniach przy kącie 45stopni z kalkulatora wyszły takie wartości:


Ustawiłem sobie skalę całego obiektu na 0,5 i chcę go obrócić wokół osi Y(Z).
Jak widać poniżej 2 wartości ze sobą kolidują.



Tak więc mnożymy 0,5*0,707
Po mnożeniu wypełniamy pola tak:

Dzięki takiemu zabiegowi nasz obiekt jest obrócony o 45 stopni i zmniejszony o 50%


Przykład 2:
Po obliczeniach przy kącie 27 stopni z kalkulatora wyszły takie wartości:



Ustawiłem sobie skalę całego obiektu na 0,5 i chcę go obrócić wokół osi Y(Z).
Jak widać poniżej 2 wartości ze sobą kolidują.



Tak więc mnożymy 0,5*0,891 oraz 0,5*0,454
Po mnożeniu wypełniamy pola tak:

Obiekt zostanie zmniejszony o 50% i obrócony o 27 stopni

Kolejna tajemnica uchylona.
Więcej wkrótce Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.railworks.fora.pl Strona Główna -> Developer Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin